Tannkjøttbetennelse

Profesjonell behandling av Tannkjøttbetennelse

En betennelse i tannkjøttet kan ha flere årsaker. Den vanligste er at bakteriebelegget får ligge i fred nederst på tannen slik at det utvikles en infeksjon i tannkjøttet.

Hvis du har slurvet litt med tannhygienen kan det resultere i en liten betennelse i tannkjøttet. Denne enkleste formen for tannkjøttbetennelse kan du selv behandle med skikkelig tannpuss og god munnhygiene. Har du mistanke om en mer alvorlig tannkjøttsykdom trenger du imidlertid profesjonell behandling.

Tannkjøttbetennelse er en felles betegnelse på en gruppe infeksjoner i vevet som omgir tennene.
Betennelsen forårsakes av bakterier som blir sittende fast mellom tannen og tannkjøttet.

Den enkleste formen for tannkjøttbetennelse er gingivitt som forårsakes av plakk. Heldigvis er denne formen for betennelse enkel å behandle; alt som skal til er riktig tannpuss og god munnhygiene, inkludert bruk av tanntråd.

Hva er periodontitt?

Den mer alvorlige tannkjøttbetennelsen periodontitt skyldes at bakteriebelegget vokser ned mot rotspissen av tannen. Dette fører til at festefibrene i tannen og det omkringliggende kjevebeinet gradvis blir dårligere. Resultatet er at roten helt eller delvis mister forbindelsen med kjevebenet.

Hvis belegget ikke blir fjernet vil tannen til slutt løsne og falle ut. Hvis du har periodontitt er det derfor svært viktig å behandle den kroniske betennelsen så raskt som mulig.

I Norge er periodontitt er den vanligste årsaken til tanntap hos dem som er 45 år eller eldre. 15 prosent av alle nordmenn har periodontitt.

Symptomer på periodontitt

De vanligste symptomet på at du kan ha periodontitt:

•     Lett blødning fra tannkjøttet når du pusser tennene og bruker tanntråd eller tannpirker
  •     Rødt og hovent tannkjøtt
  •     Tannkjøtt som trekker seg tilbake
  •     Smerter og kløe i tannkjøttet
  •     Mye tannstein
  •     Dårlig ånde

Siden periodontitt ikke nødvendigvis fører til smerter er det ikke uvanlig å ha sykdommen i flere år uten at man oppdager den. Derfor er det viktig at du går til regelmessig kontroll hos tannlegen.

Behandling av periodontitt

Det viktigste ved behandling av periodontitt er å fjerne belegget som forårsaker infeksjonen. Hvis tannkjøttlommen langs tannen er dyp kan det være riktig å foreta en kirurgisk behandling. Da skjærer vi enten bort litt av tannkjøttet slik at tannkjøttlommen blir mindre, eller vi løsner en del av tannkjøttranden fra tannen slik at vi lettere kan kommer til og fjerne bakteriebelegget på tannroten.

Vi har lang erfaring med å behandle periodontitt og tannkjøttbetennelse, og garanterer en profesjonell og trygg behandling

Er periodontitt arvelig?

Vi vet at immunforsvaret kan ha betydning for utviklingen av periodontitt. Det kan også være genetiske årsaker, derfor vil noen være mer disponert for sykdommen enn andre.

Årsaker til tannkjøttbetennelse

Den faktiske årsaken til periodontitt er infeksjon av bakterier mellom tann og tannkjøtt. Det er imidlertid flere forhold som kan påvirke utviklingen av sykdommen. Det kan være

• Alder
  • Røyking
  • Immunforsvar
  • Arvelighet
  • Etnisitet
  • Medisinbruk
  • Andre sykdommer

Forskning tyder på at personer som har periodontitt også har økt risiko for hjerte- og karsykdom og andre systemiske sykdommer hvor kroppens immunrespons er viktig.

Har du spørsmål om tannkjøttbetennelse eller er du engstelig for at du har periodontitt?

Ta kontakt med oss så hjelper vi deg gjerne!